Sajer

Thursday, January 27, 2011

4 beradik dihalau ke hutan

Oleh Hadzlan Hassan
DI SINI...bangsal yang dijadikan tempat tidur empat beradik selepas dihalau bapa mereka.
DI SINI...bangsal yang dijadikan tempat tidur empat beradik selepas dihalau bapa mereka.
SETIU: Gara-gara kakak sulung gagal memberikan wang gaji hasil kerja sambilan di kedai makan kepada bapanya, empat beradik iaitu tiga perempuan berusia lapan, 10 dan 14 tahun serta seorang lelaki berusia tujuh tahun terpaksa bermalam dalam hutan ketika hujan lebat berhampiran Kampung Guntung dekat sini, selepas dihalau bapa mereka yang panas baran, awal pagi semalam.
Selain itu, kakak sulung berusia 14 tahun yang sudah tidak bersekolah mendakwa turut diterajang lelaki berusia 59 tahun itu sebelum tiga lagi adiknya dihalau keluar dari rumah mereka di Kampung Saujana di sini, kira-kira jam 1 pagi.
Lebih memeranjatkan, penderitaan empat beradik yang terpaksa berlapar sepanjang malam dalam kesejukan itu membongkar kejadian lebih tragis kerana mereka sebenarnya sering didera lelaki terbabit apabila disepak, diterajang, ditumbuk, dihentak dengan hulu parang serta dicucuh puntung rokok.

Kesan kecederaan semua mangsa terbongkar selepas mereka dibawa ke Hospital Setiu (HS) di sini, untuk rawatan lanjut.

Sejarah hitam empat beradik itu berakhir apabila diselamatkan orang ramai yang menemui mereka di sebuah wakaf di Kampung Guntung, selepas dihalau lelaki berkenaan yang ‘naik hantu’ gara-gara kakak sulung gagal memberikan wang diminta.

Klik sini untuk sambung....

Catatan:

1.  Bila makna perkahwinan tidak dihayati.
2.  Seorang ibu sanggup meninggalkan anak kerana 'merajuk' dengan suami..... (?).
3.  Bila agama adalah 'perhiasan', & bukannya penghayatan .......!!
4.  ... apakah masyarakat kita (baca, Melayu) telah hilang sifat kemanusiaan, atau kita (baca, Melayu) memang tidak pernah ada nilai kemanusiaan...??
5.  .... Kita yang semakin kejam .... (baca, Masyarakat Melayu)

0 comments:

Post a Comment