Sajer

Sunday, March 20, 2011

1:5 rakyat Malaysia berisiko jadi gila

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
rashiqah@bharian.com.my
2011/03/20



Masyarakat kurang kesedaran rawatan awal penyakit mental
KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya seorang daripada lima rakyat negara ini berisiko gila jika mengalami masalah kesihatan mental dan tidak mendapatkan rawatan dengan segera serta teratur.

Ramalan itu berasas jika mengambil kira hasil Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan Ke-3 yang menunjukkan semakin ramai rakyat Malaysia menderita masalah kesihatan mental. Lebih membimbangkan, masalah gangguan fikiran dijangka tersenarai di tangga kedua penyakit utama dunia selepas penyakit jantung koronari menjelang 2020.

Berita penuh sila klik sini.

Catatan:

1.  Masalah kesihatan mental (gila...?,  tidak siuman?  pandir?).
2.  Manusia semakin tidak siuman hari ini kerana ketaksuban mengejar kebendaan, gelaran dan populariti. Mereka akan menjadi tidak siuman apabila gagal mengejar impian tersebut.
3.  Pendidikan agama tidak dapat membantu mereka kerana agama hanya menjadi bahan/sumber ilmu sahaja, bukannya untuk dihayati.....
4.  Atau 'dunia' (baca manusia) hari ini semakin kejam ........? 

3 comments:

::melur:: said...

bahaya ni :(

sugar2 kapas strawberry said...

belajar rajin2 agak2 boleh jd gler tak?

Gen Fujita said...

Definisi "gila" bergantung kepada persepsi. Melabelkan mereka yang sedikit "lain" sebagai gila mungkin satu tindakan prasangka yang terburu-buru. Sedikit ulasan mengenai isu berkenaan.

Post a Comment