Sajer

Monday, March 28, 2011

Jika aku seorang jutawan

Itu tajuk karangan semasa aku di Tingkatan 2.  Berbagai 'angan-angan' dicetuskan di dalam karangan tersebut.  Semuanya adalah 'impian' sahaja.

Aku selalu menerima SMS yang nombor telefon aku telah berjaya memenangai ribuan ringgit.  Aku balas SMS tersebut dengan menulis, "SILA HANTAR HADIAH TERSEBUT DENGAN SEGERA KEPADA SAYA".  Sehingga kini saya masih belum menerima hadiah tersebut.

Beberapa tahun dahulu, saya didatangai oleh seseorang yg 'memaksa' aku menggores sehelai kertas.  Dalam terpaksa aku pun menggores dan memulangkan kembali kertas tersebut kepadanya.  Tiba-tiba dia menjerit dan melompat-lompat sambil berkata, 'abang sudah kena satu juta ringgit...!!!"  Aroma dari mulutnya mengganggu saya, mungkin seminggu tak gosok gigi. 

'Abang sangat bertuah hari ini, nanti abang akan terkenal - masuk tv, masuk "sulat kaba".  Nanti abang jgn malu yer "olang" ambik gambar abang....'  Katanya masih terjerit-jerit gembira sambil menyebarkan aroma dari mulutnya.

Saya pandang mukanya lalu berkata, 'saya hadiahkan duit sejuta itu pada awak.  Awak ambiklah.  Lepas ni jangan kerja ini lagi, buat bisnes lain'.  Lalu saya ucapkan tahniah dan buat macam dia buat kat saya sebentar tadi, jerit-jerit, lompat-lompat dan ulang apa yang yg dia kata!!

Akhir sekali saya kata padanya, 'nanti jangan lupa beli berus gigi.....!!!!'


 

0 comments:

Post a Comment